agardenerforlife.blogg.se

Inspiration och information om trädgård, natur, odling och trädgårdsterapi.

Vacker vinterskrud över Ligularia

Publicerad 2014-01-15 19:19:40 i Arctic Circle Gardening,

Ingen perenn i min trädgård blir nedklippt under hösten. Nej, de får stå kvar och bli fantastiska solitärer i snön - täckta av gnistrande iskristaller. De ger struktur och intresse i en annars vit och snötäckt trädgård.
 
 
 
Höstens fröställningar på Ligularia dentata "Desdemona"klippstånds fick stå kvar och jag blev glatt överraskad när nu i vinter hennes svagt orangefärgade borst började sin svävande färd över snötäcket. De små fallskärmarna påminner om maskrosens frön och jag kan bara hoppas att små, små, ligulariaplantor dyker upp lite varstans i trädgården till våren! 
 
Även bladen på klippstånds är dekadent dekorativa under vintern som en relik ifrån sommaren,  i sin vissnade, infrusna form.
 
 
                                                     
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jenny Hunt

Jag är trädgårdsmästare och blivande beteendevetare som inspireras av människor , händelser, trädgård och natur runt omkring mig. Blir väldigt glad för din kommentar - så skriv gärna! Bilder: copyright Jenny Hunt. Vid lån - fråga först.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

blogglista.se